Det finnes mange forskjellige metoder man kan ta i bruk når det kommer til å formidle læring. Vi lærer ved å bruke de forskjellige sansene våre og siden alle individer er forskjellige lærer vi også på ulikt vis derfor har vi begrepet tilpasset opplæring. Noen lærer best ved å se på bilder mens andre har best læringsutbytte ved å høre eller lese en tekst. Dette er de mest vanlige måtene å legge opp undervisningen på i skolen og det er også den metoden som krever minst forbredelse og energi. Skal man legge til rette for feks konkretisering i alle fag vil det kreve en del jobbing og tenking utenfor "boksen".
Når det kommer til IKT-biten rundt omkring i skolene mener jeg absolutt den kan bli mye bedre. Problemet her er at alle skolene har for lite IKT ustyr og økonomi for å gjøre noe med det. I tillegg er kompetansen i skolen alt for lav på dette området. Skolene må virkelig ha IKT som et satsningsprosjekt skal man kunne få nivået opp dit man ønsker det i dag. Det krever mye jobb og en del penger. Lærerne må kurses å utstyr må kjøpes. Jeg tenker at skoler som ikke jobber bevisst med å implementere IKT i fagene og å bruke det i hensiktmessige situasjoner går glipp av et viktig undervisningsverktøy i skolehverdagen.
Forskjellige måter å lære på har for tiden fått større oppmerkomhet fra media enn før. Serier som viser elever som trenger ekstra hjelp og alternative undervisningsmetoder har gått på flere tvkanaler i det siste og gjort folk utenfor læreryrket oppmerksomme på at det ikke bare finnes en måte å være lærer på og heller ikke bare en måte å lære på.
Her gir programlederen for den populære tv serien "blanke ark" noen tips til foreldre og lærere om hvordan man skal møte barna i skolen og hvorfor det er viktig å møte dem på det stedet de er.
Det kreves i dag, kanskje mer enn før, at lærerne har mye kompetanse på flere områder. Dessverre er det ikke alle som ser dette, og krever at vi i mange situasjoner skal opptre som superhelter som kan alt og gjør alt riktig. Slik er det ikke. Vi er da mennesker vi som alle andre og kan selvsagt ikke gjennomføre alt mellom himmel og jord samtidig med 26 elever i klassen hvor hver og en elev lærer forskjellig. Noen ganger synes jeg nok foreldre kan kreve litt vel mye av oss mens andre ganger ikke. Slik er hverdagen og man må bare forholde seg til den selv om den kan butte imot. Man kan ikke "redde" ALLE elevene men jeg håper vi kan redde de fleste, for selv om mye koster penger er det enkle ting man kan gjøre for å lette hverdagen til elever som sliter.
Elever med angst, konsentrasjonsvansker eller huske problemer vil ha god nytte av at man har faste regler og rutiner som alle lærere og elever overholder. noen ganger kan det være nok å skrive opp timens gang hver time slik at de ikke blir usikkre på hva som skal skje, andre ganger må det nok større tiltak til. Har man svaksynte i klassen kan man feks alltid passe på å ha faste "veier" i klasserommet og faste plasser.Læreren kan også bruke svært sterke farger slik at han/hun er lett å få øye på. Da vet eleven hvor han/hun kan henvende seg for hjelp eller andre ting.
Bruk effektivt de hjelpemidlene man har tilgjengelig på skolen og tenk kreativt. Er det noen elever som sliter med liter, dl,kg osv kan de kanskje få litt ekstra øving i dette gjennom mat og helse på skolen? evt kan man la elevene gå å måle opp mel og andre tørre og holdbare varer for så å legge/helle dem tilbake i posene etterpå. Dette skaper mer konkretisering med materialer og praktisk aktivitet og kan være viktig for forståelsen hos mange elever.
Slike løsninger koster ikke noe særlig annet en litt mer energi og ekstra arbeid å tid fra lærerens side. Selv om det ikke koster en formue å gjøre noen forandringer hører man ofte at det ikke blir gjort likevel, hva tror dere er årsaken til dette? hva kan man gjøre med det?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar