mandag 1. februar 2010

Sosiale medier

Mitt første innlegg kommer på norsk og omhandler informasjonssamfunnet – konseptet(begrepet) og relevante ideer rundt.

Det er flere måter å definere et informasjonssamfunn på men jeg har valgt å ta utgangspunkt i en powerpoint(information sociaty) som faglærer har lagt ut på nettklasserommet vårt. Her er informasjonssamfunnet definert ut fra 5 ulike punkter:


  • Teknologi
  • Økonomi
  • Arbeid
  • Rom
  • Kultur


Å gå inn på alle disse punktene ville ha tatt vel lang tid og tatt litt for mye plass inne på denne enda så stusselige bloggen. Jeg har derfor valgt å konsentrere meg om det første punktet, nemlig teknologi. Håper derimot at andre i klassen har tatt for seg noen av de andre punktene slik at man kan se og lære av hverandre.


I dagens samfunn kan man med hjelp av forskjellig teknologi få informasjon fort ut til befolkningen. Det kan blant annet spres gjennom tv, radio, aviser og internett.


Når man er inne på internett vil man kunne finne både troverdig og mindre troverdig informasjon. Dette kommer an på hvilke nettsider man er inne på. En troverdig nettside kan for eksempel være nettavisen www.vg.no eller værsiden www.yr.no Slike sider produserer informasjon som man ellers kunne ha funnet i aviser(nyheter) eller på tv i faste sendetider(dagsrevyen, værmelding). Mindre troverdige sider kan være personlige hjemmesider eller personlige blogger. Disse kan ofte bli styrt av personens eget ståsted og er ikke ment som informasjon med sikre kilder som skal være korrekt.


I de siste årene er det blitt svært populært med forskjellige nettsamfunn som for eksempel www.facebook.com eller www.nettby.no Disse sosiale mediene inneholder en god del personlig informasjon og man kan treffe og vite hva vennene gjør uten å være fysisk til stede i samme rom som dem. Man kan snakke med dem og se på bilder, diskutere og holde kontakten.


En annen form for slik informasjon kan man finne på forskjellige blogger. Noen bruker de kun til personlig informasjon som hva de gjør om dagene og hva de interesserer seg for, hvor de er i verden og hva slags tanker de sitter med. Andre bruker dem mer i faglige sammenhenger som vi nettopp gjør på dette kurset.


Si ifra hvis jeg nå tar grundig feil men jeg har fått høre at for eksempel blogg ikke blir tillatt på skolene? Jeg skjønner problemet med alt det personlige innholdet men hvorfor ikke ta i bruk ungdommens læremidler og bruke dem i skolehverdagen? Man kunne jo ha laget en skoleblogg som gikk ut på å ha faglige diskusjoner om gitte temaer(etikk, religion, samfunnsfag)?


På denne måten kunne man ha fått større innlevelse fra elever som kanskje faller litt utenfor inne i klasserommet. Kanskje deltar de lite muntlig eller liker ikke å skrive for hånd, da kan man heller appellere til at de kan skrive inn et innlegg på bloggen hjemme eller får tildelt tid til dette. Da lærer man elevene at det finnes andre interessante ting og utforske på nettet enn spill og moro. Dessuten synes mange elever data er artig og det blir derfor en annen måte å nå ut til elevene på.


Skal man ha en skoleblogg må man selvsagt ha retningslinjer på hvordan man skal skrive slike innlegg slik at det ikke blir bare tull. Noe av problemet med det som skrives på internett er at mange skriver ting de normalt sett ikke ville sagt ansikt til ansikt med en person. Vi har ellers i samfunnet normer og regler for hvordan vi uttrykker oss overfor andre, mens internett, som er et medium som fortsatt kan regnes for å være ganske nytt, bærer preg av å ikke ha de samme reglene. Jeg tenker at det bunner i mangel på voksne veiledere på nettet noe lærerne i dag i stor grad kan være med på å bidra som.


Elevene tar ofte utfordringen på strak arm når man foreslår noe de har kjennskap til på fritiden og liker å holde på med. Da føler de at de blir sett for dem de er og at skolen ikke henger 10 år etter på alle plan.

På denne måten kan man kanskje snu en vond trend med ”ulovlig” blogging på skolen til å oppfordre elevene til å delta på skolebloggen i stedet?


Tankevekkeren blir her at man ikke skal avskrive sosiale medier fordi læreren har lite kunnskaper om temaet eller bare kjenner til en bruksarena for dette. Spør elevene og les deg opp, da vil du se at feks. blogg kan brukes på mange forskjellige arenaer og ikke bare til persomlig informasjon og bruk.

Jeg vil derfor avslutte dette innlegget med å legge inn et klipp fra Youtube som viser hvordan akkurat du kan opprette en enkel blogg helt gratis:)





4 kommentarer:

  1. Syntes dette var en flott start på bloggingen. Dette er nytt for meg også, og jeg er kommet litt igang med hvertfall og laget meg ei bloggside:)

    Likte tankene dine om blogging i skolen. Hvis det er tilfelle at det ikke skal være lov på skolen, har jeg samme vinklingen som du med at man må ta i bruk det ungdommen kan i lag med det de skal lære. Nå har ikke jeg så mye erfaring med arbeid i skole da, men det er jo tankene mine:)
    Jeg mener at vi må ikke sette så mange grenser for denne teknologien for barna våre, men heller lære dem hvordan den skal kunne brukes fornuftig:)

    Igjen, en flott start:)

    Hilsen Christina Sandstrak

    SvarSlett
  2. Hi :-)
    Impressive! You are already on the right track :-)
    BG

    SvarSlett
  3. Hei. Du har virkelig kommet et stykke på vei! Moro å lese på norsk(!). Håper også at bloggene våre kan utfylle hverandre, og gi stoff til de ulike temaene vi skal skrive om.

    Likte også tankene dine om blogging i skolen, forsøker å få gehør for å gjøre noe slikt både i engelsk og norsk.

    Lykke til videre :)

    OleG

    SvarSlett
  4. No for tida er eg i praksis på ungdomsskulen, og der har vi gitt elevane ei oppgåve i å skrive ein blogg. Dei har fått enkelte kriterium, men ellers er skrivestilen fri. Elevane synst det er kjekt å skrive på denne "moderne" måten. Kvar elev kan også tilpasse nivået sitt når dei skriv :)

    SvarSlett